LuTa centrum

Fs 2004,Fifa 08,srs,Test rive anlimited,nfs prostreet,Blazing Angels 2 Secret Missions of WWII,Audiosurf,Red alert 3,spore

Glory of the Roman Empire

Race Drive Grid

Colin McRae DIRT

Recenze

Recenze

závodní
 Colin McRae DIRT

 


 

Colin McRae DIRT Ve světovém šampionátu rallye se dávno prohání Sebastian Loeb s Marcusem Grönholmem. Někdejší souboje Colina McRae s Richardem Burnsem už jsou v reálném světě zapomenuty – ne tak ovšem v tom virtuálním, kde Richardem zaštítěná hra stále platí za hardcore etalon žánru, série Codemasters s Colinem potom za vynikající požitek z jízdy na bázi mixu arkády a realismu. A právě tato série, ačkoliv to tak zprvu nevypadalo, se nyní vrací v plné parádě. O poznání jiná než dříve.

 

Krom tradičního závodění o čas v etapách hra totiž obsahuje další čtyři závodní varianty offroadového motosportu.

 

Colin McRae Rallye

Colin McRae zaštiťuje celou sérii závodních her, která s novým přírůstkem čítá již šest dílů. Bývalý závodník byl dokonce konzultantem prvních dílů, nyní již jeho jméno slouží spíše pro zachování kontinuity – jako pilot už vystupuje jen sporadicky. Obecně je Colin McRae Rally bráno jako jeden z nejlepších závodních počinů v oblasti počítačových her. Úvodní díly se vyznačovaly větší dávkou realističnosti než ty pozdější. Především Colin McRae Rally 3 bylo poměrně obtížné. Stále více se však prosazoval i arkádový element, tedy jistá odlehčenost závodění. Nyní se jedná takřka o ideální mix realismu a arkády, kdy v popředí stojí především autentický pocit z jízdy.

Největší změna, kterou DIRT přináší, je ukryta už v oněch čtyřech písmenkách, která nahrazují obligátní „rallye“. Má to svůj důvod: krom tradičního závodění o čas v jednotlivých etapách hra totiž obsahuje další čtyři závodní varianty offroadového motosportu. Zajezdíte si tak v licencovaném americkém mistrovství CORR bugin a pick-upů, a to proti soupeřům nacházejících se přímo na trati. Stejně napínavé kolo na kolo duely svedete i v rallycrossu. Na rozdíl od CORR jsou tu však tratě mnohem plošší, o to však s těžšími šikanami. Výhradně na písku se závodí vColin McRae DIRT tzv. Rally Raid, kdy osedláte terénní vozidla s náhonem na všechny čtyři a profrčíte částí kalifornské pouště. Hillclimb se pro změnu zaměřuje na souboj, řečeno takřka prozaicky, muže s přírodou a časem. Jak jinak popsat zdolávání Rocky Mountains v tahači?

Jednotlivé série jsou skutečně plnohodnotné – žádné rychlokvašky, které by se lišily jen skiny vozidel. Proto máte možnost zajet si v každé z nich vlastní šampionát. Pokud však toužíte ozkoušet co možná nejvíce variant v nejkratší době, měli byste vzít zavděk dobře zpracovanou kariérou. Ta je symbolizována jakousi pyramidou sestávající z 66 závodů. Codemasters mají na svědomí i skvělý příběhový mód v DTM Race Driver 3 a zkušenosti jsou znát. Přesto DIRT příběh nenabízí, má však vlastní motivační kanály. Kouzlo spočívá ve vyváženém sbírání mistrovských bodíků a shromažďování peněz. První komoditu potřebujete k otevření dalších pater pyramidy, a tím i náročnějších závodů, hotovost se pro změnu hodí k nakupování nových strojů, případně přelakování těch starých. Výdělek je přímo úměrný obtížnosti, jíž si na počátku z pěti možností zvolíte. Čím chytřejší protivníci a čím Colin McRae DIRT realističtější model poškození, tím lepší ohodnocení lze v případě úspěchu čekat. Hrubým popisem se dá jen stěží vyjádřit vynikající pokrytí jak nováčků, tak zkušených hráčů. Obě kategorie, tím více jiné, nacházející se v tomto rozmezí, najdou cestu pyramidou vzhůru takovým způsobem, který jim je nejbližší a který je bude především bavit.

Rovných 46 vozidel stojí v obchodníkových garážích. Všechny je můžete mít a vezměte jed na to, že je budete chtít ozkoušet. Repertoár je vzhledem k enormní šíři disciplín skutečně bohatý. Od malých prdítek typu Suzuki Swift přes silniční bouráky střihu Audi TT až po vůz rallye vicemistra Marcuse Grönholma, Peugeot 307 WRC nebo třeba opravdu silné tahače, s nimiž je požitek z jízdy vpravdě královský. Jistě si zamilujete i značně exotické bouráky: strašlivě odpružené Super Buggies, oldtimery jako Lancia Stratos apod. Takhle bychom mohli pokračovat dále, ale spokojíme se s konstatováním, že každý motorizovaný jedinec má něco do sebe. Buginy si při skocích žádají dobré vyrovnání kol, Lancia Stratos je po čertech přetáčivýmColin McRae DIRT miláčkem, na rozdíl od masy železa takového Kenworthu T2000.

 

Jednotlivé série jsou skutečně plnohodnotné – žádné rychlokvašky, které by se lišily jen skiny vozidel.

Hráči předchozích dílů série si jistě vzpomenou na skutečnost, že se všechny vozy otáčely kolem jednoho bodu v podvozku. Tato jistí unifikovanost nyní konečně mizí. Každé kolo je nyní přesně koordinováno fyzikálním modelem, což umožňuje opravdu precizní a detailní nájezdy do sebeukrutnějších zatáček. Hardcore fandové s nejlepší technikou pro virtuální závodění, kroutící donekonečna Richard Burns Rally, se však i tak budou cítit podcenění. Není jim totiž umožněno vypnout ani ABS, natož pak kontrolu trakce.

 

výběr okruhů a etap je podobně rozličný jako v případě vozidel. Zajezdíte si na 58 lánech země a vězte, že všude najdete nějaký ten signifikantní prvek, který je pro úspěch nutno ovládnout. Serpentíny v Rocky Mountains, blátivé lesní stezky v Anglii, šotolina v australské džungli. Je toho spousta a každý z 21 povrchů má uvěřitelné fyzikální kategorie, byť ne naprosto korektní. Máte-li ovladač, nejlépe Colin McRae DIRT volant, s podporou zpětné odezvy, užijete si řádně všech přejezdů, švů a nerovností. Jen je trochu škoda, že poprvé ve virtuální historii Colina McRae chybí sněhem pokryté a zledovatělé etapy. Také napínavé závody v dešti tentokrát odpadají. V Japonsku či Německu se sice projedete po částečně mokrých silnicích, ale to je jen slabá útěcha po zážitku, který zprostředkovávala jízda s mizivou viditelností a všelijakým chováním vozu. DIRT i přesto nabízí věčným kutilům rozsáhlé možnosti v garáži. Pro vlastní jezdecký styl toho jde upravit vážně mnoho, byť detailů takového GTR 2 se tu pochopitelně nedočkáte. Tomu odpovídá i skutečnost, že lze závody s úspěchem zvládnout i na standardním nastavení.

Těžko hledat slova pro nádheru, která se vám po spuštění hry na monitoru rozhostí. Codemasters vyrobili špičkový engine Neon, který drží krok i s tou nejvyspělejší konzolovou konkurencí, namátkou jmenujme spektakulární Motostorm.

Klady a zápory

 

Plus Snadno přístupná hratelnost
Plus Množství disciplín

Mínus Omezený multiplayer
Mínus Méně rally materiálu než v předchůdcích


DIRT ho v mnoha detailech dost možná překonává. Okolí trati je fantastické, efekty při závodění rovněž, o propracovaných modelech vozidel nemá cenu hovořit, model poškození – jak vizuální, tak funkční –, to je kapitola sama pro sebe. Za to vše se ale platí tučná daň. Hardwarové nároky dost možná vezmou leckomu úsměv z tváře. Trochu více optimalizovat se dá vždy, ale pokud bychom měli jmenovat hru, kde je náročnost aspoň trochu oprávněná, byl by DIRT mezi předními adepty.

Multiplayerová teorie přímo lahodí. Až sto hráčů se může prohánět na rally a hillclimbových etapách. Ovšem v praxi se dostaví jen hodně málo ze skutečného závodění takříkajíc kolo na kolo. Své protivníky vidíte jen v podobě pozice a času, který zajeli. Z nepochopitelných důvodů nelze závodit v pro multiplayer mnohem příhodnějších disciplínách – buginy by k tomu byly jako stvořené. V tomto ohledu nás hra poměrně zklamala, jinak by šlo hodnocení ještě výše.

 

Od malých prdítek typu Suzuki Swift přes silniční bouráky střihu Audi TT až po vůz rallye vicemistra Marcuse Grönholma, Peugeot 307 WRC.

Jistě, DIRT není realistickou záležitostí, na nízké obtížnosti už vůbec ne, ale nabízí ten nejlepší pocit autentického závodění. I začátečník si brzy začne připadat jako profesionální závodník – přitom hra není tak okatě nesmyslná jako Need for Speed. Pro zkušené borce tu pochopitelně existují lepší volby, ale co do rozsahu a přístupnosti hratelnosti je to jednoznačná sázka na jistotu.
Žádné komentáře
 
Fs 2004,Microsoft Flight Simulator 2004,Run Blazing Angels 2 Secret Missions of WWII,Audiosurf,Red alert 3,spore